Imagine Innovation®
Imagine Innovation® er et tankesæt og en radikal metode, der tager udgangspunkt i borgerens reelle behov. Der skabes løsninger, der giver mening og værdi på begge sider af skrivebordet.
Imagine Innovation® er et tankesæt og en metode som alle kan lære og det er gratis at benytte.
Metoden er inspireret af filmverdens ideudviklingsmetoder samt NLP, LEAN og Blue Ocean Strategy teorierne. I filmens verden har man i mange år arbejdet metodisk med at afdække den grundlæggende problemstilling i historien og efterfølgende skabe scenarier og løsninger på problemet, som taler til vores værdier og følelser. Disse redskaber bruges i de indledende faser i Imagine Innovation®.
I Imagine Innovation® deler vi innovationsprocessen op i 4 faser. Hver fase har sit eget tankesæt og metode, så tankevirksomheden får optimale betingelser.
I første fase finder vi frem til den universelle vision for jeres case og paradigmet bag de udfordringer, jeres organisation/projekt skal takle. Det er oftest den sværeste del af opgaven og fordrer en holistisk tankegang og kendskab til hjernens sindige virke. Vi afdækker for eksempel de dybereliggende behov og årsager til at kunderne bruger (eller ikke bruger) jeres service eller produkt. Vi ser også, med kundernes øjne, på hvad fremtiden vil bringe for at opfylde deres reelle behov. Klik her for at se hvordan et kompliceret problem blev løst på enkel vis ved at se på konteksten i stedet for problemet.
-
Vi afdækker kundens model af verdenen og ser på fremtidstrends
-
Vi skaber en fælles vision med udgangspunkt i kundernes verden i fremtiden.
I anden fase skaber vi det ønskede fremtidige scenario. Idéerne til scenariet kræver frihed, 360 graders udsyn og legens kreative egenskaber. Fremtidsscenariet bliver skabt ud fra interessenternes grundlæggende behov og ønsker som er afdækket i første fase. Vi arbejder både med ønskescenariet og skrækscenariet fordi vi mennesker udvikler os bedst og er mest motiveret når vi både har et ønsket mål at stile mod og nogle situationer vi til enhver tid ikke ønsker at komme i.
-
Vi bruger storytelling som drivmiddel til det fælles scenarie.
-
Vi arbejder med fremtidstrends og imødegår fremtiden nu!
I tredje fase finder vi løsningerne, der skal bruges undervejs for at virkeliggøre scenariet. Løsningerne, der skal realisere idéerne, kræver konstruktive tanker og en positiv motivation. Det gøres ved at vi arbejder os baglæns fra fremtidsscenariet til nutiden startende med det fremtidige løsningskoncept og afsluttende med den førstkommende løsning i udviklingen hen mod fremtidsscenariet Det giver stor dynamik og energi i teamet, da deltagerne bliver frigjort for alle de begrænsninger der er opbygget gennem tiderne i form af roller og ansvarsområder der skal forsvares og de store kendte “sten på vejen” som blokere udsynet. Under processen, vil du opdage, at deltagerne vælger at springe flere af de mellemliggende trin over og forkorter tidsplanen, fordi de forstår og ønsker det futuristiske scenario her og nu.
-
Vi tager udgangspunkt i kundens univers og behov og lader os ikke begrænse af vores egen service eller vores produkt. Det fremmer mulighederne for at se nye ydelser og partnerskaber.
-
Vi tænker holistisk og find løsninger udenfor vores faglige domæne. Det er dér, de bedste og smarteste løsninger findes! Næsten alle de store kendte innovationer og forretningssucceser er skabt ved at videreudvikle og tilpasse eksisterende produkter/services til brug i nye sammenhænge.
I fjerde fase skal vi bevise overfor omgivelserne, at scenarie og løsninger er værd at investere energi og budget på. Bevisførelsen i form af en business case og et “proof of concept” kræver struktureret tankevirksomhed og kritisk vurdering. Proof of Concept består i at demonstrere, at scenariet og løsningerne er de rigtige for organisationen og dens kunder og at de kan virke indenfor tidsplanen og de budgetterede ressourcerammer.
-
Vi laver en enkel og dynamisk business case.
-
Vi bruger storytelling til iscenesættelsen af “proof of concept”.