Radikal Innovation
Radikal innovation sigter mod at erstatte eksisterende løsninger med noget markant bedre. Det kræver et særligt kollektivt tankesæt og en anderledes metode end klasssisk udviklingsarbejde. I skal nemlig forestille jer og beskrive løsninger, der ikke er kendte i dag.
Det er oftest problematisk, fordi de fleste organisationer agerer på baggrund af tradition, rutiner og en fast forankret verdensopfattelse:
- Strukturelle rammer og betingelser er givne
- Egen rolle og virke er mere eller mindre statisk
- Strategi og planlægning sigter imod at optimere de parametre, som branchen normalt fungerer på
- Fokus på benchmarking og best-practice
- Der antages at være en trade-off imellem værdi og omkostning
Innovation i den offentlige sektor er en smule anderledes end i den private sektor, idet det offentlige skal arbejde i krydsfeltet af behovet for konstant at udvikle de offentlige ydelser og med de begrænsninger, der ligger indbygget i en retsstat.
Forskellen på løbende udvikling og radikal innovation
Innovation er ikke en eksakt videnskab, og der er ikke nogen klar skillelinje mellem løbende udvikling og radikal innovation. Jeg har nedenfor forsøgt at anskueliggøre de forskellige typer af innovation, og hvor jeg ser skillelinjen.
Løbende udvikling / inkrementel innovation
Niveau 1: Forbedrende innovation
Innovation, der hjælper personer til at gøre de rigtige ting. Eksempelvis en sneskovl, som er bedre og hurtigere til at skovle sne med end den almindelige skovl.
Niveau 2: Beskyttende innovation
Innovation, der hjælper personer til at gøre tingene rigtigt. Eksempelvis en online guide til Office systemet, der her og nu hjælper dig, når du har problemer med Office systemet.
Niveau 3: Progressiv innovation
Innovation, som forbedrer ting, der allerede eksisterer. Eksempelvis en trådløs telefon. Telefonen kan nu tages med rundt i huset.
Radikal innovation
Internettet er et eksempel på radikal innovation
Niveau 4: Reduktiv innovation
Innovation, der reducerer kompleksitet i et produkt, en service eller en forretningsmodel. Et eksempel er SKATs automatisering af dataindsamling til selvangivelsen på borgerens vegne, så lønmodtagere i dag kan nøjes med at godkende opgørelsen.
Niveau 5: Adaptiv innovation
Innovation der benytter kendte koncepter i nye sammenhænge. Eksempelvis lægehjælp på distancen via borgerens fjernsyn og internetforbindelse.
Niveau 6: Transformerende innovation
Innovation, der gør eksisterende paradigmer forældet ved at erstatte den eksisterende tilstand med en ny tilstand. Internettet er i sig selv en transformerende innovation, men det har også tilført en række nye services, der radikalt har ændret vores informationsmønster og arbejdssituation. Et eksempel er netbank, der blev skabt på baggrund af internettet og ændrede forholdet mellem bank og kunde, så kunderne nu selv laver den service, som banken tidligere udførte for dem.
Læs om min metode og fremgangsmåde for at skabe radikal innovation og forretningsudvikling.