Social Innovation


Mit udgangspunkt for radikal innovation i den offentlige sektor

Tiden taler for empowerment af den enkelte borger. Vi skal give borgerne frihed og redskaber til at gøre mere på egen hånd, når det stemmer overens med samfundets værdier. Derfor er evnen til at sætte sig i borgernes sted et centralt element i Imagine Innovation®Den offentlige sektor er i tidernes løb skabt for at servicere og administrere borgere og erhverv. En radikal reform af sektoren må også tage udgangspunkt i borger og erhverv, men det sker sjældent.

Radikale forbedringer kræver en holistisk tilgang til udfordringen fordi store strukturelle forbedringer rækker udover ansvarsområder og kræver involvering af både politikerne, borgerne & erhverv for at kunne lykkes. I dag er det oftest kun embedsmændene der arbejder med de nye tiltagindenfor rammerne af deres eget lille fagdomæne. Problemet med det er, at minimum 75% af alle sager/hændelser involvere flere fagdomæner. Det skaber mere arbejde, spildtid, dårlig energi og værst af alt så skaber det uhensigtsmæssige regler og beslutninger. Hvis man derimod kigger oppe fra og ned på hele sagsgangen på tværs af fagdomænerne vil man kunne se den nemme vej gennem systemet og fjerne alle uhensigtsmæssige regler og arbejdsgange.

 

Eksempler på radikal innovation i den offentlige sektor

ADMINISTRATIONEN
SKATs automatisering af dataindsamling til selvangivelsen på borgerens vegne, så lønmodtagere i dag kan nøjes med at godkende opgørelsen.
Det har ændret arbejdsgange og roller mellem borgerne, finans- og serviceorganisationer (der lå inde med data på borgeren) og SKAT. Det har også flyttet de-facto ansvaret for opgørelsen over på SKAT, selv om den officielt er borgerens ansvar.

SUNDHEDSSEKTOREN
I disse år indføres lægehjælp og sundhedsservice på distancen til ældre og syge borgere via borgerens fjernsyn og internetforbindelse. Det giver mulighed for et løbende tættere forhold mellem borgeren og læge/sundhedspersonalet med her-og-nu hjælp, når borgeren har behovet. Det kan ikke erstatte fysisk tilstedeværelse hos patienten/borgeren, men det giver en mulighed for at kontakt og hjælp sker på borgerens præmisser.

 

 

Comments are closed.